چرا خودرو سازان ایرانی عذر خواهی نمی کنند ؟
اخیرا
یکی از شرکتهای خودروساز خارجی بابت نقص فنی 4 میلیون دستگاه خودروی
تولیدی خود از مردم عذرخواهی کرد اما برخی خودروسازان داخلی طی سالهای
گذشته علیرغم وجود نقایص مختلف حاضر نبوده و نیستند دهها نوع نقص فنی
خودروهای داخلی را بپذیرند.به گزارش فارس، یکی از شرکتهای خودرو
ساز خارجی طی هفته گذشته بارها و به شکلهای مختلف از مردم بابت نقص فنی
خودروهایش معذرت خواهی کرده است. این شرکت بزرگ خودروسازی فراخوانی را نیز
برای رفع این نقص اعلام کرده است.این شرکت از مشتریان خود خواسته است تا
برای رفع اشکال پدال گاز خودروهایش به نمایندگیهای این شرکت مراجعه کنند.
ادامشو میخوای پس برو به ادامه مطلب
چرا خودرو سازان ایرانی عذر خواهی نمی کنند ؟
اخیرا
یکی از شرکتهای خودروساز خارجی بابت نقص فنی 4 میلیون دستگاه خودروی
تولیدی خود از مردم عذرخواهی کرد اما برخی خودروسازان داخلی طی سالهای
گذشته علیرغم وجود نقایص مختلف حاضر نبوده و نیستند دهها نوع نقص فنی
خودروهای داخلی را بپذیرند.
به گزارش فارس، یکی از شرکتهای خودرو
ساز خارجی طی هفته گذشته بارها و به شکلهای مختلف از مردم بابت نقص فنی
خودروهایش معذرت خواهی کرده است. این شرکت بزرگ خودروسازی فراخوانی را نیز
برای رفع این نقص اعلام کرده است.این شرکت از مشتریان خود خواسته است تا
برای رفع اشکال پدال گاز خودروهایش به نمایندگیهای این شرکت مراجعه کنند.
این
معذرت خواهی بزرگترین تولید کننده خودرو، در کشورمان با استقبال بینظیر
مردم مواجه شد و رسانههای کشورمان این موضوع را با آب و تاب گزارش دادند.
ایرانیها آرزو کردند ای کاش روزی هم خودروسازان داخلی این کار را انجام
دهند.
این شرکت خودروساز با اعلام فراخوان علت اصلی نقص فنی را در
کفپوش یا چسبندگی پدال گاز میداند که منجر به شتاب گرفتن ناخواسته خودرو
میشود. اما چندی پیش خودروسازان داخلی علیرغم پافشاریهای پلیس برای
ایمنسازی خودروهای تولید داخل از هر روشی استفاده کرده و از انواع
توجیهات بهره بردند اما در قبال ایمنی و امنیت مردم پاسخی نداشتند، حال چه
برسد به اینکه عذرخواهی کنند.
خودروسازان داخلی نه تنها بابت تولید
خودروهای ناایمن و بیکیفیت از مردم عذر خواهی نکردند بلکه با اعلام
اینکه نسبت سامانه ترمز ضد قفل موجب افزایش قیمت خودرو میشود، سعی
داشتند تا پیگیریهای پلیس را به بیراهه ببرند.
این در حالی است که
حدود یک ماه پیش سردار مومنی رئیس پلیس راهور از عدم ایمنی خودروهای تولید
داخل انتقاد کرده و گفته بود: خودروسازان طبق مصوبه دولت ملزم به نصب ترمز
ضد قفل و کیسه هوا روی خودروهای تولید داخل هستند.
در پایان پلیس
راهنمایی و رانندگی از جدول زمانبندی اعلامی خود عقب نشینی کرد و طبق
جدول جدید که همان جدول مورد نظر خودروسازان بود، خودروهایی ناایمنی مثل
پژو 405 تا پایان مردادماه و خودروهای روآ و تندر90 تا پایان سال 89 ،
صددرصد به ترمز ضد قفل مجهز خواهند شوند. خودروهای مثل پراید، آردی، روآ،
پیکان و 405 در تصادفات آمار قابل توجهی را به خود اختصاص دادهاند.
مشکل خودروهای داخلی فقط ناایمن بودن نیست، سرقت این خودروها نیز برای مالکان دردسرساز شده است.
معاون
مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیز در گفتوگو با فارس اعلام کرد: بیش از 90
درصد خودروهای سرقتی را خودروهای تولید داخل تشکیل میدهند.پراید با 42
درصد همچنان در صدر خودروهای سرقتی قرار دارد و بیشترین آمار را به خود
اختصاص داده است.
سرهنگ مقیمی گفت:پیکان با 5/18 درصد، خانواده پژو
با 15درصد، وانت نیسان با 5 درصد و سمند با 2 درصد در ردههای بعدی سرقت
خودرو در کشور هستند. مجهز نبودن به امکانات ضد سرقت به همراه کمبود قطعات
یدکی باعث افزایش سرقت این خودروها شده است.
سردار مومنی با اعلام
عدم شمارهگذاری پژو 405 گفته بود: پلیس به عنوان متولی امنیت عمومی و حفظ
جان و مال مردم در این خصوص کوتاه نمیآید. اگر یک سال دیگر هم وقت بدهیم،
در صورتی که کار را برای نصب ترمز ضد قفل شروع نکنند، باز یکی دو روز
مانده به پایان وقت تعیین شده میگویند که کار را شروع نکرده و یک باره
نمیتوانند در این زمینه اقدام کنند. هیچ کس به ما اجازه نمیدهد که سلامت
و جان مردم را ندیده بگیریم و بخواهیم دوباره زمان دیگری بدهیم. ما به هیچ
وجه در خصوص ایمنی مردم کوتاه نمیآییم و زمان جدیدی نیز برای نصب ترمز ضد
قفل به خودروسازان نخواهیم داد و همه خودروسازان موظف هستند به آنچه اعلام
شده عمل کنند.
در نهایت این خودروسازان بودند که خواستههایشان را
تحمیل کردند و پلیس نتوانست وعدههای خود را به صورت 100 درصد عملی کند
اما این جدال رسانهای بین پلیس و خودروسازان ضمن افزایش آگاهی مردم، موجب
شد تا بار دیگر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل علیرغم حمایتهای همه
جانبه مشخصتر شود.
سرهنگ علیرضا اسماعیلی فرمانده پلیس راه کشور
پیش از این اعلام کرده بود: در سال جاری، 3 هزار ایرانی بر اثر نقص فنی
خودروها کشته و 29 هزار و 900 تن هم مجروح و مصدوم شدهاند. سرهنگ
اسماعیلی گفت: بر اساس گزارشهای کارشناسان پلیس راهنمائی و رانندگی کشور
علت 13 درصد تصادفات منجر به فوت در ایران مربوط به نقص فنی خودروهاست.
وی
ادامه داد: نقص فنی خودروهای تولید شده در ایران که باعث به وجود آمدن
حوادث رانندگی می شود مدتهاست که از سوی پلیس به شرکتهای خودروساز اعلام
شده تا برای رفع آن اقدامی اساسی صورت گیرد.
فرمانده پلیس راه کشور
با اشاره به کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: خودروهای تولید داخل نه تنها
از کیفیت و ایمنی مناسب برخوردار نیستند بلکه قیمت آنها در مقابل کیفیت
خودرو بسیار بالاست و این معضل ناشی از دولتی بودن شرکتهای خودروساز در
ایران است. در حالی که شرکتهای بزرگ خودروساز در جهان به ترمزهای
الکترونیکی روی آوردهاند ما در ایران هنوز بر سر نصب ترمزABS بحث می کنیم.
سرهنگ
اسماعیلی افزود: اگر ما بخواهیم در صنعت تولید خودرو پیشرفت کنیم باید
حمایتهای دولت از شرکتهای خودروساز برداشته شود تا بازار رقابتی بین
شرکتهای خودروساز ایجاد شود. با اینکه نقص فنی خودروهای تولید داخل
بارها توسط پلیس اعلام شده اما مرگ 3 هزار ایرانی بر اثر نقص فنی میطلبد
تا خودروسازان حداقل از مردم معذرت خواهی کنند.
خودروسازان در
واکنش به اقدام پلیس در شمارهگذاری نکردن خودروهای فاقد ایمنی ادعا
میکردند که این موضوع به پلیس ارتباطی ندارد.نکته اصلی اینجاست که
مسئولیت ایمنی و امنیت خودروهای تولید داخل با کیست؟ و چرا پاسخگو نیست؟
فرمانده
پلیس راه کشور در گفتوگو با فارس میگوید: تا 10 سال آینده 38 هزار
ایرانی بر اثر تصادف در جادهها کشته میشوند و 68 درصد بر میزان کشتهها
با ادامه روند فعلی افزوده خواهد شد.
زنگ خطر برای همه به صدا در
آمده است، به نظر میرسد با شرایط فعلی و تولید خودروهای بیکیفیت و
ناایمن، عدم قوانین بازدارنده و جادههای نامناسب به همراه افزایش سفر،
10سال آینده خیلی زود از راه خواهد رسید.
|